BMW ECall en SOS noodoproepsystemen

clip_image002

Update: inmiddels (helaas) praktijkervaring opgedaan met het ecall systeem door een valpartij in het buitenland (30/07/2019), dit is in onderstaand verhaal verwerkt.

Vandaag (28 maart 2018) werd mijn aandacht getrokken door twee stukjes op zowel nu.nl als telegraaf.nl over noodoproepsystemen in auto’s:

Voor auto’s wordt dit dus verplicht, en voor motorfietsen is het voorlopig nog optioneel. Mijn BMW K1600GT is er namelijk ook mee uitgerust, het zogenaamde ECall systeem wat in staat is om in noodgevallen zelf een noodoproep richting 112 uit te sturen.

Het ECall systeem werkt met een aantal sensoren in de motor die detecteren of er een valpartij of aanrijding heeft plaatsgevonden. Is dat het geval dan wordt automatisch een noodoproep gedaan. Ook is het mogelijk om handmatig een noodoproep te doen met het systeem.

Het handmatige systeem is het eenvoudigst en kan je gebruiken als er bijvoorbeeld een noodsituatie is zonder dat je onderuit bent gegaan. Kwestie van op de knop drukken en ECall zet een verbinding op met de lokale alarmcentrale.

image

De BMW wordt afgeleverd in een bepaald land, en daarmee wordt ook de taal geregistreerd. Het is dus niet zo dat je in Spanje een ECall opzet en vervolgens een Spaanstalige mevrouw aan de lijn krijgt. Deze mogelijkheid werkt alleen als het contact aanstaat, een grapjurk bij het terras gaat dus geen onverwachte grappen opleveren.

Stel je maakt een onschuldige schuiver en je motor ligt in het gras op zijn kant. Het systeem detecteert dat er wat is gebeurd, maar dat het geen heftige aanrijding is. Het systeem zal een ECall gaan opzetten, maar met een vertraging van 30 seconden. In deze 30 seconden heb je de tijd om middels de SOS knop de ECall te resetten. Dan wordt er dus geen verbinding opgezet. Wordt de ECall niet gereset dan wordt een verbinding met de alarmcentrale opgezet en kan je praten.

De laatste optie is als je een heftige schuiver of aanrijding krijgt. Het systeem zal dit detecteren en zal direct een verbinding opzetten met de alarmcentrale. Er wordt geen gesprek tot stand gebracht, maar de alarmdiensten zullen direct gealarmeerd worden. ECall zal niet alleen een verbinding opzetten, maar geeft ook de locatie door waar vandaan de ECall wordt opgezet.

Onlangs heb ik een aanrijding gehad in het buitenland (achterop een auto gereden met lage snelheid) waarbij de motor met forse schade op het asfalt lag. Ik hoorde direct een gepiep ergens vandaan komen, maar gaf daar niet direct aandacht aan. Even later hoorde ik een dame in het Nederlands roepen “hallo? hallo? Bent u daar? Is alles in orde?”. Er zit dus een luidsprekertje en microfoontje in het kleine kastje. Daar praat je dan maar tegenaan dat ik was gevallen en dat alles onder controle was (toeval, de politie reed 2 auto’s achter me) en na een bevestiging vanuit de centrale was het gesprek voorbij. Je krijgt dan ook een bevestiging op het dashboard (zie onder). Echt wel super dus, zeker als je geen politie bij de hand hebt, en ook niet direct weet waar je bent maar wel (direct) hulp nodig hebt.

BMW eCall SOS Klein

Voor als je je zorgen maakt over je privacy, dit is ook het enige moment en de locatie is ook het enige wat wordt doorgegeven. Het is dus geen track-and-trace systeem waarmee BMW je volledige reis zou kunnen volgen.

Een SIM kaart is niet nodig omdat alleen een verbinding met de alarmdiensten wordt opgezet. Ook is geen verbinding met je eigen telefoon nodig, het ECall systeem is volledig ‘self supporting’.

Voor nieuwe auto’s wordt dit dus per 31 maart verplicht, maar helemaal uit de lucht vallen komt het niet, het blijft namelijk dat de benodigde Europese wetgeving al in 2015 is goedgekeurd.

ECall werkt op dit moment in Duitsland, België, Frankrijk, Italië, Monaco, Nederland (vanaf augustus 2017), Oostenrijk, Polen, Portugal, San Marino, Spanje en Vaticaanstad. Meer landen zullen in de loop van de tijd toegevoegd worden.

Meer informatie over BMW eCall kan je vinden op https://www.bmw-motorrad.nl/nl/technologie/veiligheid-360-graden/eCall.html

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s