Aanrijding in het buitenland, wat dan…

Onlangs ben ik 3 weken met vakantie in Frankrijk geweest, helemaal prima. Op de terugweg door Luik ging het fout. Even niet opletten terwijl we hooguit 20 km/uur reden en opeens staan de auto’s voor je stil. Ik zie hem nog net stil staan, maar had geeneens tijd meer om te schrikken. Een klap en opeens lig je op de grond.

Aanrijding Buitenland

Ik had geluk, de politie reed achter me en die stonden naast me voordat ik mijn been onder de motor vandaan kon halen. Gelukkig lag de motor op de koffer en de valbeugel, dus zelf had ik geen persoonlijke schade op wat spierpijn na. En omdat de politie er direct bij was had ik ook de eCall van BMW niet nodig (die automatisch werd geactiveerd, zie ook mijn andere blog hierover).

Dan sta je weer overeind, stof van je jas geklopt, doen alle lichaamsdelen het nog, en dan begint het administratieve feest, want hier heb je vooraf nooit rekening mee gehouden. Spoiler: de aanrijding gebeurde om 13:00 uur (Luik), ik was om 23:15 thuis (Noordoostpolder). De meeste tijd kwijt met wachten, zaken uitzoeken, dingen proberen te regelen, wat zit wel in mijn verzekering en wat niet…. langs de straat wordt je daar simpel van, dus hierbij een aantal tips die ik zelf ook maar ter harte zal nemen:

  • Zet het telefoonnummer van je verzekering in je mobiele telefoon;
  • Zorg dat je een Europees Schadeformulier bij je hebt en nog beter, zorg dat jouw helft al in ingevuld met de juiste gegevens. Thuis het nummer van je groene kaart opzoeken of van je polis is makkelijker dan langs de straat;
  • Zorg dat je je groene kaart bij je hebt (die wil de politie ook zien);
  • Zorg voor een proces verbaal, uiteindelijk ben je in het buitenland. Dit is voor de tegenpartij ook wel prettig;
  • Misschien een open deur, maar zorg dat je je rijbewijs en kentekenbewijs bij je hebt;
  • Maak foto’s van de plaats van het ongeluk;
  • Zorg dat het schadeformulier ook door de tegenpartij juist is ingevuld;
  • Maak een foto van het rijbewijs van de tegenpartij;
  • Maak een screenshot van Google Maps zodat je later altijd weet waar je het ongeluk hebt gehad;
  • Bel direct je verzekering en zorg dat je alle gegevens bij de hand hebt.
  • Vraag om het schadenummer of dossiernummer als alles is genoteerd. Dit kan je nodig hebben als je later terug moet bellen.
  • Een pechservice van de fabrikant (bv BMW service) dekt vaak alleen pechgevallen, geen schadegevallen. Je baalt als een stekker als ze je dat pas na een half uur weten te melden.
  • Weet wat er allemaal gedekt is bij jouw verzekering zoals vervangend vervoer, transport naar huis, motor repatriëring. Als je dit niet weet kunnen ze je aan de telefoon gewoon alles wijs maken. De persoon bij het call center weet veel van autoverzekeringen en autoschades, maar weinig van motorverzekeringen en motorschades. Ik ben uiteindelijk met de taxi naar huis gegaan en de motor op een aanhanger achter de taxi, dat zou gedeclareerd moeten kunnen worden bij de verzekering, maar dat moeten we nog afwachten…

Een goede voorbereiding (niet in de negatieve zin) scheelt gewoon de helft, en had mij een hoop frustratie en tijd kunnen schelen.

Inmiddels ben ik een week verder, de motor staat bij de dealer en de schade expert gaat binnenkort komen. Er zit geen vervangend vervoer in mijn verzekering, dus het motorseizoen is wel zo’n beetje voorbij voor mij. Ik heb nog een oude K100 staan, maar die is meer voor een lekker ritje in het weekend, niet voor dagelijks gebruik.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s