Elk jaar probeer ik wel een aanvullende rijopleiding te doen. Voorheen waren de VRO trainingen altijd op het PVI circuit in Lelystad, en dat is superleuk om daar een dagje rond te mogen rijden. Geen auto’s, fietsers, voetgangers, olie op het wegdek of andere narigheid, gewoon een dagje ontspannen sturen. Helaas heeft de KNMV (onder druk van de uitbreiding van vliegveld Lelystad) afscheid genomen van het PVI circuit.
Op Facebook zag ik eerder dit voorjaar een berichtje voorbij komen van motorcursussen.nl, een kleine organisatie die allerlei soorten motortrainingen verzorgt, waaronder een bochtentraining op het PVI circuit in Lelystad. Daar ben ik afgelopen 23 juni dus maar heen geweest.
Motorcursussen.nl is in 2009 opgezet door Nikki van der Spek en Stephan Moerkerken en houdt zich alleen bezig met het verzorgen motor training. Naast de trainingen, het verhogen van de rijvaardigheid en daarmee het verbeteren van de veiligheid is het natuurlijk ook de bedoeling dat je gewoon een leuke dag hebt. De instructeurs zijn alleen gediplomeerd, en de instructeur van onze groep was dagelijks bezig met het opleiden van motoragenten, dat zijn mensen die wel weten hoe je een motor moet besturen zeg maar.
De cursusdag begint om 9 uur met een half uurtje theorie over bochten en alles wat daarbij komt kijken. Hoe neem je een bocht, wat zijn de krachten in een bocht, wat is een ideale lijn, hoe moet je kijken, wat gebeurt er met remmen in de bocht, dat soort vragen. Het was wel duidelijk dat onze instructeur een man van de praktijk is, daar was geen carrière als docent op een school voor weggelegd zeg maar. Desalniettemin is het wel goed, en leeft het ook want er kwamen wel een aantal vragen van de diverse deelnemers.
Na een half uurtje gaat de speeltuin open en wordt het tijd voor oefeningen buiten op het circuit. Remmen in de bocht, hoe gaat dat, wat gebeurt er en waarom gebeurt dat. Omdat de motor schuin hangt en je gaat remmen wil de motor zich oprichten. Sterker nog, de vanwege de hellingshoek en het rijden op de rand van de banden wil de motor eigenlijk de andere kant op. In een bocht naar rechts is dat funest want zo ga je richting tegenliggers. Middels ‘countersteering’ moet je dat dus tegengaan. Nu is countersteering iets wat je automatisch doet op een motorfiets (en op een gewone fiets) alleen sta je er niet bij stil. Pas als iemand het eens uitlegt en je het zelf in een veilige omgeving kan uitproberen merk je wat het is. En zie je dat je in een bocht nog best leuk kan remmen.
De tweede oefening is het nemen van bochten zelf. De instructeur rijdt een paar rondjes en per toerbeurt mag je daar achteraan rijden. Soms erachter, soms ervoor. Twee rondjes over het circuit en dan weer wisselen. Voor het betere uitleggen behoort een ritje achterop bij de instructeur tot de mogelijkheden. Dan zie je pas wat die mensen kunnen. Jij denkt “zou je niet eens opletten in de bocht” en de instructeur draait zich nog even half om om wat te zeggen, wijst ondertussen nog dingen aan en kantelt de motor nog een stuk verder de bocht in. Wel cool om mee te maken 😊
De derde oefening is de remproef, startend met 50 km/uur en dan geleidelijk de snelheid verhogen. Nu hebben alle moderne motorfietsen een goed werkend ABS, dus de spanning van het blokkeren is dan wel weg natuurlijk. Bij ons in de groep zat echter een 30 jaar oude Kawasaki ZXR 750 zonder ABS. Daarmee kan je wel (redelijk) hard remmen, maar de blokkade zit tussen de oren. De marge die je als bestuurder automatisch in acht neemt is gigantisch. Op mijn eigen K1600 is het gewoon een kwestie van dichttrekken en remmen maar. Een app op de telefoon registreerde een vertraging van 9.8 m/s2, wat dus gelijk staat in 1G. Dan rem je dus wel serieus hard. Geen idee of er meer in zou zitten, want nu zat ik al in de ABS.
De tijd vliegt voorbij en voor je het weet is het 12 uur en dus een goed verzorgde lunch.
Om 1 uur gaat het feest verder met rondjes rijden over het circuit. Tikkie sneller, maar wel binnen je eigen grenzen. Niemand die je pusht over je eigen grenzen te gaan. Ook hier weer twee rondjes voor de instructeur rijden en dan wisselen zodat iedereen aan bod komt. Na 2 uur even stoppen op de ‘parkeerplaats’ van het circuit om wat te drinken en dan nog even een half uurtje sturen, maar dan in tegengestelde richting.
Voor je het weet is het 3 uur en zit de dag er weer op. In de kantine van het PVI nog even napraten en een certificaat in ontvangst nemen en naar huis. En toch, je voelt je na zo’n training toch prettiger op de weg. Het rijden gaat toch weer soepeler en bochten op de openbare weg neem je toch soepeler.
Al met al een prima geslaagde dag en zeker voor herhaling vatbaar. Het liefst weer een dagje op het PVI, maar het is natuurlijk afwachten hoe het vliegveld Lelystad zich ontwikkeld de komende 12 maanden.
Meer informatie over motorcursussen.nl en hun opleidingsprogramma vind je op hun website http://www.motorcursussen.nl