Veel motoren hebben wel een temperatuurmeter voor de koelvloeistof, maar een temperatuurmeter voor de motorolie zie je bijna nooit op (normale) motorfietsen. En dat terwijl de temperatuur van de motorolie best belangrijk is. Vanaf zo’n 80 graden bereikt de motorolie zijn optimale temperatuur, en het duurt nog een tijd ook voordat de olie op temperatuur is. In plaats van een olietemperatuurmeter die je ergens op het ‘dashboard’ monteert zijn er ook olietemperatuurmeters verkrijgbaar die op de plaats zitten van de peilstok. De sensor zit op de plek van de stok, de meter zelf zit bovenop.
De sensor van de olietemperatuurmeter is iets langer dat de peilstok (peilstokje) maar het werkt prima. Na een half uurtje rijden (misschien eerder, kan het zonder rare capriolen niet echt goed zien tijdens het rijden) is de olie mooi op temperatuur.
Op een forum zag ik de opmerking “hoe betrouwbaar is zo’n gadget van Louis nou?” en daar heb je wel een punt. Over de betrouwbaarheid kan ik niets zeggen, maar hoe nauwkeurig is zoiets nu eigenlijk?
De beste manier om zoiets te bekijken is de meter in kokend water te houden, want dat is immers precies 100 graden Celcius, en dat moet de meter dan ook aangeven. Even getest met de waterkoker en inderdaad, 100 graden is het kokend water:
Deze meters zijn (onder andere) te koop bij MotoZoom (www.motozoom.nl) en Louis Postordering (www.louis.eu, alhoewel http://www.louis.nl doorgestuurd wordt naar MotoZoom) en kost € 26,95