Tijdens mijn vakantie in de bush in Brazilie kwam ik een motorrijder tegen, een Goldwing rijder om precies te zijn. Toen ik op een gegeven moment zei dat Honda weinig ontwikkeling doet aan de grote toermodellen als Goldwing en Pan European ontstond natuurlijk een discussie. Hij wist te melden dat Honda wel degelijk met iets bezig was, onder andere met een volledig nieuwe 2 liter 6 cilinder motor.
En zie hier…. plotseling wordt er vanuit Japan informatie de wereld ingeslingerd over een nieuwe Honda Goldwing, met een volledig nieuwe 6 cilinder motor, met een volledig nieuw ontwerp waarbij het oude, inmiddels wel gedateerde ontwerp, helemaal opnieuw is getekend.
<tekst gaat verder onder de foto>
Er is ook een foto vrijgegeven (gelekt?) zonder kuipwerk. Duidelijk zicht baar is de nieuwe motor, maar wat ook opvalt is de nieuwe voorwielophanging. Er wordt geen gebruik gemaakt van traditionele vorkpoten, maar het lijkt wel op de Telelever voorvering van grote concurrent BMW. Qua design moet ik ook denken aan de Yamaha GTS1000, maar dat was enkelzijdig natuurlijk.
<tekst gaat verder onder de foto>
Naast de nieuwe Goldwing maakt Honda ook maar meteen van de gelegenheid gebruik om een nieuw bagger model uit te bregen, uiteraard ook gebaseerd op het nieuwe 6 cilinderblok. Erg fraai.
Het gerucht gaat ook dat de nieuwe Honda’s geleverd gaan worden (misschien optioneel) van een DCT versnellingsbak, dus met dubbele koppeling.
<tekst gaat verder onder de foto>
Hopelijk komt er meer informatie op de aanstaande motorshow in Tokyo, of de grote motorbeurzen in Europe. We wachten in spanning 🙂